ČERVENÁ ŘEPA A PŮSOBENÍ NA LIDSKÉ TĚLO

V posledním období se spotřeba červené řepy rapidně zvyšuje a my si klademe otázku, proč je vlastně červená řepa tak zdravá a je vhodná pro nás, co máme nemocné ledviny?
Asi nikoho nepřekvapí, že řepu si ceníme pro látky, které obsahuje. Najít v ní můžeme nemalé množství vitamínu B a C, A. Navíc obsahuje bílkoviny, cukry, vlákninu a důležitý antioxidant betanin. Z minerálů je nutno zmínit vápník, hořčík, železo, sodík a draslík.

Ke konzumaci se používají jak kořeny, tak listy.

Prospěšnost červené řepy:

  • Křemík má blahodárný vliv na vlasy, nehty, pleť a kůži.
  • Železo podporuje tvorby červených krvinek.
  • Pektin se postará o snížení cholesterolu a podpoří peristaltiku střeva.
  • Betain pak podporuje produkci žaludeční šťávy.
  • Betakaroten chrání náš zrak.
  • Selen a vitamín E podporují imunitu.
  • Vápník a mangan zajišťují zdravé kosti.
  • Pomáhá při revmatických poruchách, detoxikuje, snižuje vysoký krevní tlak.
  • Přispívá k celkové regeneraci organismu.

Co byste o červené řepě měli vědět a zvážit, zda je konzumace přínosem:

  • Může ovlivnit barvu moči, což v případě onemocnění ledvin není tak úplně žádoucí.
  • Ve stadiu 4 a 5 velmi často sbíráte moč a kontroluje se. Obarvení by mohlo vystrašit nejen vás, ale i zdravotní personál.
  • Je bohatá na šťavelany, oxaláty. Častou konzumací může způsobit ledvinové kameny – pro vás další riziko.
  • Může způsobit vyrážky, kopřivky, svědění či alergickou reakci. Jakoukoli změnu po požití této superpotraviny je nutné to nahlásit lékaři.
  • Zabarvuje stolici. Je to sice neškodné, ale opět často chodíte k lékaři na vyšetření a zbarvení by mohlo negativně ovlivnit hodnocení. Lékař tímto vyšetřením vylučuje přítomnost krve ve stolici.
  • Může způsobit náhlé poklesy krevního tlaku.
  • Je bohatá na dusičnany, které při onemocnění ledvin a hlavně ve stadiu CKD - 3,4 a 5 v jídelníčku omezujeme či vynecháváme. Tudíž je třeba opět zvážit, zda je nutné mít tuto potravinu v jídelníčku.
  • Může způsobit nadýmání, plynatost, křeče.
  • Může obsahovat i vysoké koncentrace dusitanů, které mohou vyvolat žaludeční potíže, průjem, zvracení, což může mít další vliv na urychlení progrese onemocnění.
  • Obsahuje nadměrné množství kyseliny močové, která při onemocnění ledvin může způsobit bolesti kloubů – dnu.
  • Je bohatá na železo, fosfor, měď, hořčík, ale všechny tyto minerály jsou kovy a nadměrná konzumace může poškodit jak játra, tak slinivku břišní a zhoršit ledvinové onemocnění.

Má být červená řepa v jídelníčku?

Červenou řepu můžeme zařadit mezi superpotravinu, která je pro zdravého jedince žádoucí, ale pro osoby s onemocněním ledvin není vhodná. Její konzumace by měla být jen výjimečná, a to jen ve 100g množství.

Složení červené řepy

Energie 154 kJ Na 66 mg Vitamín C 5
Voda 87,1 g K 380 mg Vitamín D 0
Bílkoviny 1,7 g Ca 20 mg Vitamín E stopy
Sacharidy 7,6 g Mg 11 mg Vitamín B6 0,03 mg
Tuky 6,1 g P 51 mg Karoten 0,02 mg
Vláknina 1,9 g Fe 1 mg Thiamin 0,01 mg
Mastné kyseliny 0,1 g Cu 0,02 mg Riboflavin 0,01 mg
Cholesterol 0 g Mn 0,7 mg Niacin 0,1 mg

Použití v kuchyni

Červená řepa má širokou škálu kulinářského využití, a to jak ve studené, tak v teplé kuchyni.
Používá se do salátů, pomazánek, polévek, buchet, nápojů, šťáv nebo i sterilovaná. I když Vy sami si červenou řepu nedopřejete, svým blízkým ji dopřejte, moc je překvapíte.

Nákup a skladování

1/ Vybírejte tvrdé a kompaktní bulvy s hladkou slupkou. Jestliže nabízí celé rostliny kupte celou. Podle listů poznáte čerstvost. Listy lze v kuchyni taky využít jako salát nebo špenát.
2/ Kupujte menší kusy, jsou chuťově výraznější a sladší.
3/ Bulvy skladujete v lednici, vydrží až 10 dní. Listy skladujete v lednici zvlášť od kořenové části.