Dostatek energie u chronického onemocnění ledvin a optimální tělesná hmotnost

Zajištění dostatečného množství energie je při dodržování nízkobílkovinné diety velmi důležité. Nedostatečný příjem energie totiž vede k rozkladu bílkovin, což má za následek hubnutí a pocit slabosti.

Energetická potřeba závisí na věku a fyzické aktivitě. Obecně platí, že váš příjem energie v potravě by měl být:

  • 35 kcal / kg tělesné hmotnosti / den, pokud jste mladší 60 let
  • 30-35 kcal / kg tělesné hmotnosti / den, pokud jste věku 60 let nebo starší

Snížením množství bílkovin dochází ke snížení množství kalorií. Je proto nezbytné nahradit chybějící kalorie z jiných potravin. Prakticky to znamená, že musíme především navýšit množství cukrů a tuků.

Určitě by však nízkobílkovinná dieta za žádných okolností neměla být chápána jako snížení množství konzumovaných pokrmů, ale jako omezení nebo vynechání některých potravin, které způsobují metabolické komplikace. Naopak je žádoucí dostatečný příjem jídla s optimálním množstvím kalorií. Nízkobílkovinná dieta je většinou doplňována o ketoanaloga esenciálních aminokyselin. Jedná se o přípravek, který vám může předepsat lékař. Obsahuje aminokyseliny ve formě vhodné při chronickém onemocnění ledvin. O vhodnosti a doporučeném dávkování se vždy informujte u ošetřujícího lékaře.

Pokud jste se rozhodli nízkobílkovinnou dietu dodržovat, měli byste se snažit, aby váš kalorický příjem byl dostatečný. Mnoho pacientů v pozdějším stádiu CKD 4 a 5 trpí podvýživou s nedostatkem energie a bílkovin.

Pacienti s CKD se mohou dostat do situace, kdy je jejich strava nedostatečná na příjem základních živin (bílkovin, tuků, sacharidů) nebo minerálních látek a vitamínů.

Kdy k tomu může dojít:

  • při nechutenství,
  • při průjmech,
  • při úbytku hmotnosti a svalové hmoty,
  • při častých vyšetřeních nebo operačních zákrocích,
  • při špatné skladbě jídelníčku, která neobsahuje živiny, které jsou v určitém čase důležité, např. ve stadiu CKD 3b–5 pacient potřebuje hodně energie a méně bílkovin.

Jaké máme možnosti stravu doplnit:

Tekuté formy

– sipping s různými příchutěmi, přesně definovaným obsahem energie, bílkovin nebo v některých případech s nízkým obsahem iontů (např. Fresubin Renal)*

Krémy

- umožňují snadné polykání a je to alternativa
tekuté výživy (např. Fresubin 2 kcal Créme)*

Sypké formy

- např. Fresubin Protein Powder*

Výhody doplňkové výživy

  • Přesně definované složení a objem.
  • Jednoduše se podává, přenáší, skladuje, vstřebává.
  • Lze ji pouzít jako úplnou náhradu stravy nebo ji tímto způsobem doplňovat.
  • Kromě konzumace jako takové ji lze využít i jako přísadu do pokrmů, zákusků, omáček atd.
  • Rychlá dostupnost v lékárně a možnost okamžitého použití.
  • Vybrané produkty neobsahují lepek a mají nízký obsah laktózy.

* Potravina pro zvláštní lékařské účely.
**Podávat na základě doporučení lékaře nebo osoby kvalifikované v oblasti výživy lidí, farmacie nebo péče o matku a dítě.

5 tipů nutričního terapeuta na zvýšení obsahu kalorií

  • Nezařazujte do jídelníčku light výrobky.
  • Do cereálií nebo polévky si přidávejte smetanu (zlepší chuť a dodá energii).
  • Nebojte se jednoduchých sacharidů, jako jsou cukr, džem, med nebo sirup.
  • Pokud nemáte jiné dietní omezení, zařazujte i smažené pokrmů.
  • Pro zjemnění chuti přidejte do hotových pokrmů máslo (do těstovin, omáček, brambor, bramborové kaše atd.)

Optimální tělesná hmotnost

Je vhodné si pravidelně kontrolovat svoji tělesnou hmotnost, zejména v pozdějších fázích chronického onemocnění (v predialyzační fázi 4-5), kdy je vyšší riziko podvýživy a přetížení tekutinami.

Pro zjištění optimální tělesné hmotnosti můžete sledovat tělesnou hmotnost a BMI (hodnoty BMI by se měly pohybovat v rozmezí 20-25). Výpovědní hodnota těchto ukazatelů není stoprocentní, protože neudává informace o složení vašich tělesných tkání. Pokud máte otoky, vaše tělesná hmotnost se zvýší, ale zároveň můžete mít nedostatek svalové hmoty.

Proto jsou tělesná hmotnost a BMI jen orientační, avšak v praxi snadno proveditelná měření, která poskytují přibližný obraz o stavu výživy.

Mgr. Miroslava Matějková