Novoroční zvyky aneb příprava na šťastný rok!

S koncem roku lidé často uplynulý rok hodnotí a ještě častěji si stanovují předsevzetí pro rok nadcházející. Co ale může být dobré pro jednoho, nemusí platit pro druhého. Nezapomínejte tedy na svoje zdraví a položte si otázku, jakým předsevzetím se vám splní přání o krásném novém roku. Jednu věc si do nového roku přejeme vždy – zdraví. Je prokázáno, že prevencí většiny onemocnění je optimální výživa a pravidelná pohybová aktivita. Pokud je výživa součástí našeho životního stylu, pak sami velkou mírou přispíváme k pozitivnímu výsledku a pevnému zdraví. Platí to i u chronického onemocnění ledvin, kde správnou stravou bráníme progresu onemocnění.

A protože se říká Jak na Nový rok, tak po celý rok je novoroční den spjatý s tradicemi, které nám mají pomoc vyšlápnout správnou nohou a ovlivnit celý nadcházející rok. Tyto tradice jsou nedílnou součástí lidského života po celém světě. Například v některých zemích Asie (především v Číně a Japonsku) se na nový rok podávají pokrmy z dlouhých nudlí, jež nesmí být přelámané ani potrhané. Tímto si dle nich zajistíte dlouhý život. Pokud by jste se tímto krásným zvykem chtěli inspirovat, nízkobílkovinná dieta vám v tom určitě nebrání, jen vyberte těstoviny rýžové nebo nízkobílkovinné.

Poněkud jiný novoroční pokrm připravují na jihu Spojených států. Nazývají jej Hoppin' John (neboli hopsavý Jeník). Jedná se o fazolový salát, který zbyde-li do druhého dne přejmenují ho na Skippin’ Jenny (skákavá Jenny), což má poukázat na dostatek a prosperitu. Zároveň se na novoročním stole na tomto kontinentě objeví zářivě žlutý kukuřičný chléb. Ten má evokovat zlato a tím bohatství do nového roku. Při dodržování nízkobílkovinné diety je vhodné na přípravu pečiva použít např. kukuřičný škrob (Maizenu), což je v naprostém souladu s výše zmiňovanou tradicí.

Chuť sladkohořkého granátového jablka v Turecku představuje zdraví, plodnost a prosperitu, což podobně přisuzuje i židovská kultura. Krásná varianta jiné svačinky pro zpestření nízkobílkoivnného jídleníčku.

Ve Skandinávských zemích, ale také v Polsku a Německu je typickým novoročním pokrmem sleď, dle jejich tradice mají rybářům zajistit plné sítě a současně jejich stříbrné šupiny zářící jako mince jsou dobrým znamením. Ryby je možné zařadit i v rámci nízkobílkovinné diety, obsahují přibližně stejné množství bílkovin jako ostatní druhy mas. Je tedy pouze nutné ohlídat velikost porce a nepřekračit hmotnost 40-55 g na porci.

Na Balkánském poloostrově se připravují na Nový rok speciální koláče (v Řecku se nazývají Vasolopita). Při pečení koláče se do těsta přidávají drobné mince, kdo je nalezne, ten budu mít celý rok štěstí. Kromě dobrůtky si tak užijete trochu zábavy se svou rodinou při očekávání, kdo bude tím šťastným. Tipy jak na moučníky najdete na těchto stránkách v sekci Recepty.

Samozřejmě nemusíme ale chodit daleko, tradiční novoroční pokrm máme i v Čechách. Tradičním pokrmem je zajisté čočka s uzeným masem. Tato luštěnina svým kulatým tvarem připomínající penízky má zajistit finanční sílu v nadcházejícím roce.
Tradice je také známá v Maďarsku a Itálii. Maďaři si ji vychutnávají v polévce, zatímco v Itálii se podává s vepřovou klobásou a bramborovou kaší (tzv. Cotechino con lenticchie).

U chronického onemocnění ledvin běžně luštěniny do jídelníčku nezařazujeme z důvodu vysokého obsahu minerálů (fosforu a draslíku) a rostlinných bílkovin.

Nutriční hodnoty luštěnin ve 100g

Cizrna: 20 g bílkovin, 810 mg draslíku, 407 mg fosforu
Čočka: 25 g bílkovin, 837 mg draslíku, 411 mg fosforu
Fazole bílé: 16,6 g bílkovin, 168 mg draslíku, 387 mg fosforu
Hrách: 23,8 g bílkovin, 985 mg draslíku, 388 mg fosforu
Sójové boby: 26,8 g bílkovin, 1740 mg draslíku, 570 mg fosforu

Je třeba si ale uvědomit, že výjimečné příležitosti dovolují výjimku a člověk si tak po poradě s nutričním terapeutem či lékařem může dopřát tradiční pokrm. Kromě čočky je třeba uvážit i uzené maso, které obsahuje vysoké množství tuku (zde záleží na použité části a druhu zvířete) a o něco méně bílkovin. Vzhledem k onemocnění ledvin není žádoucí velké množství přidaných solí, které uzené maso obsahuje. Čočka jako samostatný porkm není úplně optimální, proto vhodnou alternativou může být lilek s čočkou. Čočky je zde použito menší množství a je doplněna lilkem, který obsahuje ze všech druhů zeleniny nejvíce pektinů. Pektiny, které jsou obsaženy především ve slupce, se významně podílejí na snížení hladiny cholesterolu. Na nový rok si proto pochutnáte zdravě a ještě si dle tradice zajistíte dostatek peněz v novém roce.

Recepty

Lilek s čočkou

Suroviny na 1 porci: 60 g čočka hnědá
70 g lilek
20 g cibule
česnek
bob. list
mleté nové koření
římský kmín
koriandr
olivový olej, sůl, pepř
30 g Zakysaná smetana

Postup:
1. Lilek nakrájíme na kostičky, posolíme, necháme 1/2 hod vypotit. Potom lilek osušíme, zakapeme olivovým olejem, posypeme římským kmínem, promícháme zhruba 20-30 min pečeme v troubě.

2. čočku propláchneme, zalijeme vodou, přidáme bobkový list a vaříme do měkka. Cibuli nakrájíme na proužky a na olivovém oleji restujeme dozlatova. Ke konci k cibuli prolisujeme česnek, přisypeme nové koření.

3. Hotovou čočku smícháme s cibulkou, lilkem, dochutíme pepřem, solí a ozdobíme čerstvým koriandrem.

Podáváme s kopečkem zakysané smetany.

Složení 1 porce: 1362 kJ, 17,2 g bílkovin, 13,5 g tuků, 42,5 g sacharidů, P: 296 g, K: 772 mg, Ca: 117 mg, Na: 817 mg, 

Všem návštěvníkům webových
stránek přejeme do nového
roku 2019 především zdraví, štěstí,
pohodu a elán při dodržování
nízkobílkovinné diety.

Miroslava Matějková a Dana Sasáková
nutriční terapeutky