Babí léto je označováno jako pozdní léto a začátek astronomického podzimu. Toto období je slunečné a téměř bezvětrné a vybízí k setkání, posezení se svými známými, přáteli, sousedy. Setkání je nejen o dobré pohodě, ale i o jídle. V období babího léta nám příroda nabízí jablka, hrušky, ale i ořechy, houby, brambory a další dobroty, které si vy můžete dopřát.

7 tipů pro babí léto

Pravidelná a vyvážená strava
Lákadel je během babího léta opravdu spousta, ale nezapomínejte na optimální příjem a výdej dle svého zdravotního stavu, věku a fyzické zdatnosti. Stravu si rozdělte do několika denních dávek a nezpapomínejte na svačinky. Ty se v tomto období přímo nabízejí. Zkuste např. nízkobílkoviný chlebíček s ovocem a bílou kávou nebo jablečný kompot provoněný skořicí, cirónovou kůrou a hřebíčkem.

Bílkoviny

Příjem správného množství bílkovin je stále prioritním úkolem.

Tip: 50% stravy by měly tvořit potraviny s vysokou biologickou hodnotou (patří sem maso, mléčné výrobky i sója). Ideální oběd pro období babího léta mohou tedy být třeba Ražniči s malou porcí drůbežího masa (50g) se zelenými fazolkami, cibulí, mrkví, rajčetem a doplněné bramborem.

Tip: Mléčné a zakysané výrobky jsou důležitým zdrojem plnohodnotných bílkovin a navíc mají pozitivní vliv na střevní mikrobiální flóru. A tak pro na zahradní posezení s přítely můžete nachystat pomazánky z čerstvých sýrů s bylinkami nebo bílý jogurt s malinami. V čase babího léta lehké osvěžení jídelníčku.

Uzeniny
S posezením s přáteli nebo venkovním grilování bývají spojeny i uzeniny. Uzeniny nejsou pro vás vhodné - obsahují hodně soli, a fosforu. Vybírejte jen ty, které neobsahují přídatné látky a hodně soli např. bezlepková šunka. Zařazujte však v minimálním množství (30g)

Koření
U grilování či přípravě jídel lákají k použití koření. Vyvarujte se ostrému koření jako je pálivá paprika, chilli, kari nebo kořenící směsi. Naopak zařaďte bylinky, kmín, majoránku, bobkový list. muškátový oříšek, citronovou kúru a trávu, a další.

Přílohy
Jakou vybrat přílohu? Zvolte nízkobílkovinné těstoviny a nemůžete udělat chybu - jsou zdrojem sacharidů a ideálního malého množství bílkovin. V rámci babího léta je skvělou variantou je připravit jako nákyp, a to ať už se zeleninou nebo houbami a sýrem. Další vhodnou přílohou je rýže nebo brambory. Ideální příležitost jak si zavzpomínat na staré časy a upéct si brambory v alobalu.

Tip - Bramborové placky s minimálním množstvím mouky + zeleninový salát + domácí okurková limonáda jsou perfektní zpestření zahradní párty.

Nápoje
A co vyrat k pití? Příjem tekutin je nezbytnou součástí vhodného jídleníčku. Zjistěte si ale od svého nefrologa, kolik je pro Vás vhodné za den vypít tekutin.

Tip: Domácí limonády z bylinek, ovoce a zeleniny patří do pitného režimu. Vhodné jsou např. smootie např. z mrkve hrušky a jablka, bylinné čaje nebo jen vychlazený čaj s mátou.

Káva, čokoláda, nápoje povzbuzující nebo s kofeinem NEJSOU vhodné.

Sladká tečka
No a ke každé slavnosti nebo pohodovému posezení s rodinou nebo přáteli patří sladkosti. Vybírejte nebo připravujte moučníky z nízkobílkovinné mouky (Solamylu, Maizeny, Gustinu) nebo vybírejte v obchodní síti v oddělení s bezlepkovými produkty.

Recept

Plněný lilek

E: 303 kcal, B: 8,3g , P 10mg, K: 38mg,
Na: 67mg

Co budete potřebovat?
1 menší lilek, 1 cibule,1 lžíce oliv. oleje,
50g Cottage + malý stroužek česneku

Jak na to?
Lilky omyjete a osušíte, Podél rozkrojte a vydlabte, tak aby z každé strany zbyl 1cm. Vydlabanou dužinu nakrájíte na kostičky a nasypete do misky, kam přidáte Cottage, na jemno nakrájenou cibuli a prolisovaný česnek.
Vše promícháte a pokapete olejem. Hotovou směs naplníte do vaničky, kterou jste si z lilku připravili. Grilujete asi 10 min., dokud se sýr nerozpustí.

Tip: Podávat můžete s bezlepkovým pečivem