Vhodné alternativy nezdravých jídel a nápojů

Kolikrát jste už slyšeli „Co je zdravé, není dobré“, případně i opačně „Co je dobré, není zdravé"? Je zajímavé, jak tvrdošíjně tento mýtus přežívá. Opak je pravdou – i s dietou s omezením bílkovin se dá žít a stravovat naprosto plnohodnotně a hlavně chutně. Důkazem může být i sekce s recepty na těchto stránkách, kde je plno vyzkoušených tipů na stravování při onemocnění ledvin.

Dieta při onemocnění ledvin nespočívá jen v omezení bílkovin. Je třeba mít na paměti i obsah dalších živin a látek ve stravě, například draslíku a fosforu. V případě draslíku by mohl nadměrný příjem vést k vážné poruše funkce srdce, v případě fosforu pak po nějakém čase k poškození cév. Univerzální radu však dát nelze, i proto je u našich receptů uveden obsah všech důležitých složek.

Co však ale dělat tehdy, pokud máme na něco nezdravého chuť? Nebo pokud chystáme pohoštění pro společnost více lidí a chceme si vychutnat to samé co ostatní? Není nutné vzdát se potěšení z dobrého jídla – často je k dispozici vhodnější a zdravější alternativa.

Nejobvyklejší přílohy české kuchyně obsahují obvykle příliš velké množství bílkovin. Týká se to hlavně výrobků z mouky (knedlíky, těstoviny, pečivo). Pokud chystáme přílohu k masu, máme často mnohem lepší a o nic méně chutnou volbu v podobě brambor. Nemusí to být jen vařené nebo pečené brambory, například k pečenému masu se skvěle hodí zapečené brambory se smetanou nebo voňavá rýže se zeleninou. Alternativou běžného pečiva jsou třeba kukuřičné chleby nebo speciální bezlepkové pečivo s nižším obsahem bílkovin, obojí lze běžně koupit ve většině supermarketů.

Dalším příkladem dietních úskalí jsou solené a konzervované potraviny. Sůl se do jídla přidává z mnoha důvodů – zvyšuje obsah vody, a umožňuje tak snadno zvětšit objem a hmotnost jídla, slouží jako konzervační látka, ale také vede ke zvýšení chuťové výraznosti. Nejde jen o kuchyňskou sůl, svým způsobem jsou ještě horší fosfátové soli, které najdeme například v tavených sýrech nebo ve velkém množství potravin s prodlouženou trvanlivostí. Jsou též ve většině uzenin. Právě u uzenin však existuje dobrá náhrada – šunky pro děti se sníženým obsahem soli a bez obsahu fosfátů. Tavené sýry lze nahradit čerstvými, ideálně s nižším obsahem soli, kdy je výraznější chuti docíleno třeba přidáním aromatických bylinek. Hotové dresinky z obchodu je možné nahradit vlastními a salát ozdobit místo zálivky s množstvím přísad třeba balzamikovým octem, kostičkami čerstvého sýra nebo malým množstvím italského tvrdého sýra.

I v České republice jsou k jídlu oblíbené colové nápoje. Při spíše výjimečné konzumaci nelze proti nim příliš mnoho namítat, pokud se bere v úvahu vysoký obsah cukru. Úskalím při onemocnění ledvin však je také vysoký obsah fosforu v klasických variantách. Kdo však nechce dodávat do těla další fosfor a chce si přitom vychutnat chuť coly, má na výběr místo originálních colových nápojů například Kofolu nebo Red Bull colu, které fosfor neobsahují.

Při výběru nápojů se vyplatí sledovat i množství cukru. Zvláště v létě, kdy se zvyšuje příjem tekutin, můžeme snadno nevědomky vypít i mnoho dekagramů cukrů. Pokud to budeme dělat často, poznáme to již po několika dnech na váze. Dobrou alternativou pak je zvolit místo sladkých limonád domácí ledový čaj slazený například stévií nebo menším množstvím medu a mátových lístků. Místo sladkých džusů přijdou vhod také čerstvé čaje, u nichž nehrozí vedle nálože cukrů ani příjem nekontrolovaného množství draslíku.

MUDr. Jan Vachek